2023. 4. 16. 01:05ㆍ영어논문
ESL/EFL 학생들을 위한 인지와 메타인지 읽기 전략에 관한 연구
Ali, A. M., & Razali, A. B. (2019). A Review of Studies on Cognitive and Metacognitive Reading Strategies in Teaching Reading Comprehension for ESL/EFL. English Language Teaching, 12(6). https://doi.org/10.5539/elt.v12n6p94
Being able to read well is important for English language learners. Through the process of reading, the learner becomes an active participant in producing an interaction with the writer of the text through predicting, analyzing, summarizing and using other types of reading strategies. However, building such a connection between the reader and the written information of the text is complex and for English as a second language (ESL) and English as a foreign language (EFL) students, it can be quite difficult for them to apply different types of reading strategies. This article provides a review of literature on 27 studies on the teaching of reading strategies (particularly cognitive and metacognitive reading strategies) for ESL/EFL learners, which reveals that ESL/EFL teachers need to keep updating their teaching methods to meet the ESL/EFL students’ needs, particularly in the use of correct reading strategies. The authors also highlight some of the main issues that prevent ESL/EFL students from improving and developing their reading comprehension. Furthermore, the authors discuss and conclude the article by suggesting to ESL/EFL teachers some teaching strategies to be applied in the reading lesson to improve the ESL/EFL students’ use of reading strategies.
이 논문은 ESL/EFL(영어를 제2언어로 배우는 학생들/영어를 외국어로 배우는 학생들)에게 인지와 메타 인지 읽기 전략을 가르치는 것과 관련된 27개 연구를 검토했으며, 그 결과 이러한 전략이 학생들의 읽기 이해능력을 향상시키는 데 매우 효과적이라는 것을 밝혀냈다.
이 논문에서는, ESL/EFL 학생들이 사용하는 주요 읽기 전략에 대해서 깊이 있는 이해를 제공한다. 이 주요 전략은 예상하기(predicting), 추론하기(inferring), 요약하기(summarizing), 이해 검토하기(monitoring comprehension), 그래픽 도구 사용하기(using graphic organizers) 등이 포함되어 있다. 또한 이러한 전략을 가르치는 것이 학습자들이 글의 의미를 이해하는 데 도움이 됨을 보여주는 방대한 연구 증거를 제시한다.
더하여, 이 논문은 EFL/ESL 학생들에게 가르치는 데 사용한 메타 인지 읽기 전략의 효과에 대해서도 검토했다. 이 메타 인지 읽기 전략은 계획하기(planning), 검토하기(monitoring), 평가하기(evaluating) 등이 포함되어 있으며, 교수법에 적용될 수 있다는 것을 밝혀냈다.
이 연구 결과는 ESL/EFL 학생들을 가르치는 교사들과 학부모들에게 중요한 시사점을 제공한다. 영어를 읽을 때 아이들에게 단어 외우기나 번역에만 집중하지 말고, 위에서 언급된 읽기 전략을 사용함으로써 더 적극적으로 영어 읽기에 몰입할 수 있도록 돕는 것이 먼저라는 것을 강조한다. 이후에 문법을 통한 문장 분석이나 의미 파악에 집중하여 전체적인 영어 읽기 능력을 향상시킬 수 있을 것이다.
결론적으로, 이 논문은 ESL/EFL 학습자에게 인지와 메타 인지 읽기 전략을 가르치는 것이 그들의 영어 읽기 능력을 개선하는 데 큰 도움이 된다는 것을 보여준다. 교사들과 학부모들은 학생들이 이러한 전략들을 활용하여 영어 읽기 능력을 향상시키는 데 힘쓰도록 도와야 한다. 이렇게 하면 학생들이 영어로 된 글을 더 효과적으로 이해하는 데 기여할 수 있을 것이다.
'영어논문' 카테고리의 다른 글
컴퓨터 게임이 어휘 습득과 유지에 미치는 영향 (0) | 2023.04.23 |
---|---|
영어 사전을 이용한 독해의 효과 (0) | 2023.04.18 |
원어민 교사와 비원어민 교사가 학생들의 영어에 미치는 영향 (0) | 2023.04.15 |
[영어논문 작성법] 8. 결과냐, 논의냐, 그것이 문제로다 (1) | 2023.04.01 |
[영어논문 작성법] 7. Methodology_서울에 가더라도, 모로 가면 안 된다 (0) | 2023.04.01 |